مدیر Admin دوشنبه 21 بهمن 1398 01:35 ب.ظ نظرات ()
نشانه های پایان یک کسب و کار

نشانه های پایان کسب و کار


یک شرکت از بخش های مختلفی تشکیل شده است که فعالیت تمامی آنها در نهایت باعث خواهد شد تا دستاوردهایی را داشته باشید. اگرچه همواره در رابطه با رازهای موفقیت در کسب و کار صحبت می شود، با این حال واقعیت این است که هر ساله تعداد زیادی از آن ها نیز به صورت کامل از بازار حذف شده و به پایان کار خود می رسد. تحت این شرایط آگاهی از نشانه های بروز چنین اتفاقی می تواند مدیران را به واکنش سریع و آماده شدن کمک کند. درواقع به هر میزان که آینده نگری بهتری را داشته باشید، کمتر دچار مشکل خواهید شد. آمارها در این رابطه حاکی از آن است که تنها 50درصد از کسب وکارهای کوچک موفق می شوند تا به پنجمین سال فعالیت خود برسند. به همین خاطر نیز ضروری است تا نسبت به این موضوع توجه کافی را داشته باشید. در همین راستا به بررسی شش نشانه نزدیک شدن به پایان یک کسب وکار خواهیم پرداخت.

1-بازار اشباع شده است

این امر که دیگر محصولات شما طرفداران سابق را نداشته باشد، به معنای کاهش شدید میزان سود شما خواهد بود. تحت این شرایط تعدیل نیرو یکی از راهکارهای رایج محسوب می شود، با این حال آیا تنها راهکار موجود همین اقدام است؟ بدون شک پاسخ منفی بوده و شما می توانید حوزه های کاری خود را متنوع سازید. با نگاهی به حتی برترین برندهای جهان نیز شاهد این امر خواهید بود که آنها در حوزه های دیگر که حتی با کسب وکار آنها چندان هماهنگی نیز ندارد، کاملا فعال بوده و این امر تضمینی بر بقای آنها خواهد بود. به همین خاطر ضروری است تا سریعا به دنبال ایجاد تنوع در اقدامات خود باشید. فراموش نکنید که حتی با یک اتفاق ممکن است صنعت شما در معرض تهدیدی جدی قرار گیرد. به همین خاطر حتی در زمانی که اوضاع مساعد است، ضروری است تا در این رابطه اقدام کنید. برای مثال برند لگو که به عنوان بزرگ ترین برند در زمینه ساخت اسباب بازی معرفی می شود، در زمینه تولید انیمیشن نیز فعال بوده و از این طریق درآمد فوق العاده بالایی را دارد. در نهایت استفاده از تجربیات برندهایی که این مراحل را طی کرده اند، می تواند کمک بسیار خوبی برای شما باشد. به همین خاطر نیز توصیه می شود تا موارد مشابه در منطقه خود را پیدا کنید.

2-به مقوله رقابت بی توجه هستید

وجود رقیب در یک عرصه، به معنای این امر است که شما باید به اقدامات آنها توجه داشته و همواره در تلاش برای ایجاد یک مزیت رقابتی باشید. بدون شک اگر به این مسئله توجه نداشته باشید، محکوم به نابودی خواهید بود. این نکته را هرگز فراموش نکنید که مشتری همواره گزینه دیگری را برای انتخاب خواهد داشت، با این حال شما در زمینه پیداکردن مشتری چنین تنوعی را نداشته و ضروری است که تا حد امکان آنها را راضی نگه دارید. در نهایت تحلیل مداوم اقدامات برندهای رقیب و توجه به اقدامات انجام شده از سوی بهترین برندهای جهان، می تواند راهنمای عمل بسیار خوبی برای شما باشد.

3-ضعف های شدیدی در زمینه برنامه ریزی وجود دارد

بدون داشتن برنامه ای درست هرگونه تلاشی بی نتیجه خواهد ماند. در این رابطه شما حتی نیاز دارید تا برنامه های فعلی خود را نیز مورد بررسی مجدد قرار دهید. درواقع برنامه شما باید انعطاف پذیری لازم را داشته باشد. تحت این شرایط امکان اعمال تغییرات سریع میسر خواهد بود. در این رابطه استخدام مشاورانی حرفه ای می تواند شما را متوجه بسیاری از اشتباهات موجود کند. همچنین مشورت گرفتن از افراد تیم شرکت نیز می تواند اقدامی سودمند باشد و حس ارزشمندی را نیز در آنها افزایش دهد.

4-تیم مناسبی را در اختیار ندارید

اگر تیمی مناسب را در اختیار نداشته باشید، دیگر حتی در اختیار داشتن بهترین ایده-ها و برنامه ریزی ها نیز بی نتیجه خواهد بود. به همین خاطر ضروری است تا نسبت به مناسب بودن تیم شرکت اطمینان حاصل کرده و در صورت نیاز، حتی از اعمال تغییرات شدید واهمه نداشته باشید. درواقع این امر هنر مدیریتی شما را به اثبات می-رساند که چگونه با بودجه محدود، بهترین تیم ممکن را بسازید. برای آگاهی از ویژگی-های کارمندان نامناسب، می توانید مقالات موجود را مشاهده کرده و اقدام به تحلیل نتایج افراد کنید. در نهایت توجه داشته باشید که دیگر صرفا استخدام رسمی و حضور افراد در شرکت، تنها گزینه شما نبوده و می توانید به صورت قراردادی و یا از طریق دورکاری فعالیت کنید. این امر به کاهش شدید هزینه های شما نیز کمک خواهد کرد.

5-در زمینه فروش با پسرفت مواجه هستید

این امر که فروش شما به صورت مداوم در حال کاهش پیدا کردن است، یکی از نشانه-های مهمی محسوب می شود که بیانگر نزدیک شدن به پایان کار خواهد بود. به همین خاطر نیز ضروری است تا تنها بر روی روش هایی متمرکز شوید که تاثیر مثبتی را در زمینه فروش شما دارد. برای مثال بسیاری از برندها اقدام به صرف هزینه های گزاف برای کسب فالوور فیک می کنند تا بزرگ جلوه کنند، با این حال این امر ابدا منجر به فروش بیشتر آنها نشده و تنها بودجه شما را نابود خواهد کرد. به همین خاطر نیز ضروری است تا به هزینه فرصت خود توجه ویژه ای را داشته و بهترین اقدامات را انجام دهید. درواقع بسیاری از معیارهای موفقیت در زمینه بازاریابی، عملا نامناسب محسوب می شوند. به همین خاطر شما باید هر قانونی را در صورت نیاز، تغییر داده و آن را شخصی سازی کنید.

6-سرمایه گذاری ندارید

این امر که برای سود شرکت برنامه ریزی داشته و تلاش کنید تا آن را همواره افزایش دهید، نیاز به صرف هزینه خواهد داشت. درواقع شما نباید اجازه دهید که موجودی شرکت یک جا باقی بماند. به همین خاطر به گردش درآوردن درست آن بسیار مهم خواهد بود. برای مثال شما می توانید بر روی آموزش کارکنان سرمایه گذاری کرده و با این اقدام در سال آینده، توانایی انجام فعالیت های به مراتب بیشتر و حرفه ای تری را داشته باشید. همچنین اگر در زمینه کاری خود واقع گرا نباشید، بدون شک تصمیماتی را خواهید گرفت که کاملا پرریسک بوده و می تواند نابودی شرکت را به همراه داشته باشد.

برای مثال بسیاری از برندها وام های سنگینی را برای انجام پروژه های جدید می -گیرند، با این حال شما همواره باید به این نکته توجه داشته باشید که بنا به هر دلیل ممکن است با مشکل مواجه شده و همه چیز مطابق انتظارات جلو نرود. بدون شک اگر این موارد را مورد توجه قرار ندهید، به یک باره ورشکسته خواهید شد. به همین خاطر نیز همواره توصیه می شود تا برای میزان بدهی های شرکت، سقفی مشخص را داشته باشید.

در نهایت باید توجه داشته باشید که توجه به این شش نشانه می تواند احتمال نابودی شرکت را کاهش دهد، با این حال هیچ گاه خود را به این موارد محدود نکرده و از تلاش برای بهبود اوضاع دست برندارید.

منبع: forsatnet.ir